neděle 29. ledna 2012

Sójové boby


 Dnes jsem se rozhodla vás seznámit s další zajímavou potravinou - a to se sójovými boby. Mnohé z vás určitě znají sójové maso či sójové mléko, ale já sama bych řekla, že se sójovými boby už má bližší skušenost málokdo. Nebo se mýlím? Sójové boby jsou vlastně luštěninou, velice zdravou luštěninou. Sama jsem byla překvapena, když jsem je nalezla v obchodě mezi čočkou, hrachem a fazolemi. A samozřejmě jsem ji hned musela mít :D Vyzkoušela jsem ji, pak mi ale dlouho jen tak ležela za závěsem a teď, když už si vařím obědy doma, jsem jí zase vytáhla a určitě ji budu opět vařit pravidelněji :)
 

Můj názor: Tato luštěnina mi opravdu chutná. Má svou specifickou chuť, řekla bych, že mírně oříškovou. Navíc se mi líbí také její složení - oproti jiným luštěninám obsahuje více bílkovin a méně sacharidů. Má ovšem trochu vyšší energetickou hodnotu, což je způsobeno vyšším obsahem tuků - samozřejmě ale těch zdravých. Určitě je to vhodný zdroj rostliných bílkovin a pro zpestření se hodí do jídelníčku vegetariána i masožravce :)

Kde ji využít? Jednoduše - tam, kde ostatní luštěniny. Já ji například přidávám do zeleninového salátu nebo mi velice zachutnala možná trochu nezvyklá kombinace cottage-květák/brokolice-sójové boby. Fantazii se meze nekladou ;) Dokonce jsem se někde dočetla, že se hodí k těstovinám a určitě i v kombinaci s rýží či kuskusem a zeleninou nic nezkazíte.

Jak je to s nimi po výživové stránce?
  • sója je velmi důležitým zdrojem nepostradatelných aminokyselin
  • obsahuje velké množství vlákniny – celulózy, hemicelulózy, pektinu
  • obsahuje tuk tvořený poly a mononenasycenými mastnými kyselinami, které jsou pro lidský organismus zdravotně nejvýhodnější
  • sojové boby jsou výborným zdrojem lecitinu– látky podílející se na stavbě buněčných membrán a upravující hladinu krevního cholesterolu
  • obsahuje fytoestrogeny – látky normalizující hladiny ženských pohlavních hormonů
  • konzumace sójových bobů je výhodná při prevenci a léčbě kardiovaskulárních onemocnění, vysokého krevního tlaku, při poruchách metabolismu tuků a cholesterolu, pro nemocné s diabetem a při předcházení rozvoje nádorových onemocněn
Co najdete ve 100g (nevařené):
  • 1735Kj
  • 39g bílkovin
  • 25g sacharidů
  • 17g tuků

17 komentářů :

  1. Jenom by mě zajímalo, jestli je to chuťově podobný sojovým kostkám. Ty mi vůbec nechutnají, ale tohle bych ráda vyzkoušela.

    OdpovědětVymazat
  2. To neznám , vlastně ani sójové maso sem ještě neměla .. a to ho chci tak dlouho zkusit!
    Připomíná mi to ten hummus trošičku..
    Já teď vyzkoušela červenou čočku - je neuvěřitelně rychle uvařená a vynikající .. dělala jsem salát z červené čočky- takže nezahušťovala a - DELIKATESA!
    Jinak .. porovnávat nevím asi nebude co :D protože sem se neměřila na začátku ledna až teď .. ale možná najdu nějaké staré míry .. uvidím, porovnávat budu moct jenom váhu, a fotky .. tak uvidííme, ale stejně z toho nic nebude když sem si to dokázala tak skvěle zkazit ..

    OdpovědětVymazat
  3. Sójové bôby používam. Dlho sa varia, tak som uvarila celý sáčok a zamrazila a keď potrebujem, len vytiahnem =). Pridávam to do rizota, k cestovinám, zelenine, strukovinám =)

    OdpovědětVymazat
  4. sójové body jsou skvělé! strašně dobré ... ale jen moje máma je umí připravovat, tak skvěle :)))

    OdpovědětVymazat
  5. Sójové bôby doma využívame. Ja mám taký netradičný recept. Zaleješ bôby na 3 hodiny a počkáš, kým ti napučia. Potom vodu zleješ a prepláchneš ich. Plech vystelieš papierom na pečenie, rozostrieš naň bôby, môžeš dochutiť soľou alebo korením a dáš do rúry na cca 20-25min. Treba to kontrolovať, lebo to vyzerá, že nič sa nedeje a zrazu sú už pálené :) Keď sú upečené do ružova, konzumujeme :) Je to super namiesto pražených orieškov alebo chipsov večer k TV :)

    OdpovědětVymazat
  6. Caroline: No, myslím, že to je úplně jiné. Sójové kostky teda nejím, ale když jsem je kdysi zkoušela, taky mi nechutnali, zato sójové boby jsou podle mě moc dobré :)

    OdpovědětVymazat
  7. Tak to mám radost, že chutnají jinak a dobře :-)

    OdpovědětVymazat
  8. moje mamka dělá sójový salát. Na každé oslavě, je výborný, ale hodně kalorický :D

    OdpovědětVymazat
  9. sojový booby jsou děsná mňamka, asi máme podobné chutě :D

    OdpovědětVymazat
  10. Moc děkuji :)

    Sojové boby mají zajímavé složení, opravdu skvělý tip!

    OdpovědětVymazat
  11. Úprimne som sójové boby ešte nikdy nemala, ale po tejto Tvojej fantastickej recenzii, si ich ihneď kúpim :D Ďakujem za inšpiráciu, už teraz sa mi v hlave premieta, ako si ich urobím...

    OdpovědětVymazat
  12. Nee vubec se nemýlíš se sojovymi boby nemám vážně žádnou zkušenost!
    Jím často sojove kostky nebo užívám sojové mléko do cara...a tak Ti opět děkuji za zajímavé doporučení :)) Ty víš co je pro nás dobré :))

    OdpovědětVymazat
  13. Další super recenze. O sójových bobech jsem slyšela ale ještě jsem je nezkusila a to snad napravím.:) No a sójové maso mi chutná tak proč ne sójové boby. :)

    OdpovědětVymazat
  14. Moc děkuji za podporu....jenže já si připadám tak hrozně neschopná. Celý týden se snažím a VŽDYCKY o víkendu to poseru. Nechci být tak slabá, jenže mám prostě slabou vůli a vždycky si řeknu...no šak jedna sušenka mě nezabije, jenže já neskončím u jedné sušenky, ale sním zrovna celý balíček. Už několikrát jsem si říkala, že to víkendové přežírání musí skončit, ale ještě ani jednou jsem to nezvládla :(

    štve mě má neschopnost, s žádnými projímadly ani nejezením nechci začínat, jen jsem prostě už zoufalá a bojím se, že jsem přibrala zase všechno zpátky.

    OdpovědětVymazat
  15. Nechcem Vás nejako odhovárať od sóje, ale chcem Vás upozorniť, že sója je GMO (geneticky modifikovaná) kvôli veľkej spotrebe.

    OdpovědětVymazat
  16. Ahoj! Sójové boby jsou výborné, ale mě moc zachutnaly když se jí rovnou po namočení. Jejich oříšková chuť hodně vynikne!! :) ale asi by se takhle konzumovat neměly, že?...ale asi jen více nadámají než uvařené, jinak si myslím, že to enní na škodu. Co myslíte? Jinak jak psala Versul tak takto připravuji i cizrnu (uvařenouna plech osolit a okořenit a péct) Je to výborná mňamka místo tučných chipsů a oříšků :) Dokonce si je zamiloval i můj taťka, který je stráááášně vybíravý a zdravé výživě tolik neholduje:)

    OdpovědětVymazat
  17. Vyborne jsou prazene , kdo rad neco zobe. Prodavaji se jako Alaburky, ale saki se uprazit doma v troube.

    OdpovědětVymazat

Moc děkuji za všechny komentáře :) Odpovídám na ně tady na blogu ;)