neděle 8. ledna 2012

Javorový sirup

 Neděle je věnovaná článku o zdravých potravinách. Mnozí mohou javorový sirup považovat spíše za nezdravý sladký sirup (hlavně když vidíte, jak si jej v televizi američani hojně lijou na palačinky), ale je to čistě přírodní sladidlo s mnoha porspěšnými látkami, které se získává z javorové mízy. I ve zdravém živtním stylu hraje velkou roli pestrost a já osobně si radši přisladím kaši troškou tohohle sirupu než bílým cukrem, který nám spíše uškodí, než by byl prospěšný :) Jak se říká, všeho s mírou a právě javorový sirup je často ve zdravém žvotním stylu používán jako výborné sladidlo. Rozhodla jsem se ho pro vás prozkoumat víc a zjistit, jaké zdraví prospěšné látky nám může nabídnout :)


Můj názor: Já osobně jsem si jej naprosto zamilovala hned po prvním ochutnání. Bylo to vlastně loňské léto, kdy jsem ho měla poprvé možnost ochutnat. Nevím proč, ale vždy jsem si myslela, že je hořký a ne moc dobrý (snad jsem to odněkud zaslechla). Když jsem však trávila prázdniny u babičky, objevila jsem ho u ní ve skříňce a samozřejmě hned ochutnala. Jakmile jsem přijela domů, už jsem si šla do obchodu pro svou vlastní lahvičku :) Co jediné mě mrzí, je asi celkem vysoká cena, která se většinou pohybuje kolem 180Kč za jednu lahvičku. Ovšem koupila jsem si teď sirup o 2x větším objemu, než jsem měla předtím, za stejnou cenu :)

Kde ho můžete využít? Jak jsem se již zmínila, je to hlavně pro doslazování. Přimíchat ho můžete do nejrůznějších kaší, jogurtů, tvarohů, ale trošku třeba i při pečení nějakého sladkého moučníku :) Dobré je taky dát si pár kapek do kávy, mléka či čaje :) Prostě kdekoliv, kam byste dali cukr nebo med. Jeho chuť je opravdu výborná a je příjemnou změnou.

Jak je to s ním po výživové stránce?
  • obsahuje vitaminy řady B, vápník, železo a stopová množství dalších minerálních látek
  • obsahuje spoustu antioxidantů a dokonce se říká, že se tím dá léčit rakovina
  • obsahuje zinek a mangan, které jsou potřebnými spojendci našeho imunitního systému
  • působí preventivně proti ateroskleróze
Co najdete v jedné lžíci (10ml)?
  • 140kj
  • 8,3g sacharidů
Když ho porovnáme s ostatními sladidly, zjistíme, že obsahuje více kalorií než med, méně jak cukr, ale zároveň nad nimi vítězí svou nutriční hodnotou. Nezapomínejte však na to, že ačkoliv je zdravý, neměli byste to s ním přehánět :)

20 komentářů :

  1. Taky se ho chystam pořídit, už se nemůžu dočkat, až ho ochutnám :-)

    OdpovědětVymazat
  2. Měli sme doma přesně ten co máš na obrázku. Nejlepší je na palačinkách se zmrzlinou, ale to jsem teď trochu mimo můj režim :D Každopádně je to drahota. Do tvarohu to musí být fakt dobrůtka :))

    OdpovědětVymazat
  3. Javorový sirup som vždy chcela vyskúšať. Nie je ale hovadina, že obsahuje menej kalórii ako med, ale viac ako cukor? Veď med má menej kalórii ako cukor a keď má javorový sirup menej kalórií ako med, tak by mal mať aj menej ako cukor :D:D Sorry za blbú úvahu, to mi len tak napadlo :)

    OdpovědětVymazat
  4. Je to nejlepší věc, je výborný, ale jako student si ho dovolit nemůžu :/

    OdpovědětVymazat
  5. Ešte nikdy som ho neochutnala, kvôli cene no :-/ Ale doma máme originál med, takže som spokojná, lebo si viem predstaviť tú cenu sirupu, kebyže ho chcem fakt kvalitný.

    OdpovědětVymazat
  6. Já nevím, mě to moc neláká. Já když sladím, tak medem, který miluju. Až mě med omrzí, začnu koukat jinam. :)

    OdpovědětVymazat
  7. V pohode :) Nevieš, kde sa dá ten javorák kúpiť? Napr. v DM by to šlo?

    OdpovědětVymazat
  8. Já opravdu nesladím vůbec, aby se mi nerozběhly chutě. Když sladím, tak jogurty a to medem, protože ho máme domácí a nemůžu si moc kupovat, co chci. :)

    OdpovědětVymazat
  9. k tomu se neupínám, jsem se tři dny přejídala a váha mi stoupla o 4 kg.. takže se to snažím dostat jen ze střev pryč :-) respektive se nsžaím jíst střídmě, ale tak abych neměla hlad

    OdpovědětVymazat
  10. Hergot tak teď jsem dostala naprosto šílený chutě!:)

    OdpovědětVymazat
  11. Taky už jsem uvažovala, že bych ho pořídila, ale ta cena mě zatím vždy odradila. No jo no, my chudí studentíci :). Jinak k snídani - müsli s čajem...miluju to :))...víc jak s mlékem :).

    OdpovědětVymazat
  12. tak to se těším jak ti vážení dopadne :) já si řekla, že se budu vážit každou neděli. Ten sirup musí být hodně skvělý a hlavně musí nahradit chutě na sladký. Kde se dá sehnat? nikdy jsem ho ještě neviděla...jen mě napadá tak zdravá výživa :))

    OdpovědětVymazat
  13. Len je tam veľmi veľa sacharidov a cukrov :(

    OdpovědětVymazat
  14. Díky :)) Tak v tvém případě bych se taky těšila, ty máš jídlo vždycky bez chybičky a ještě takové zdravé dobrůtky, takže myslím, že nemile překvapená nebudeš :)))

    OdpovědětVymazat
  15. vždycky jsem ho chtěla zkusit.nalít si ho na lívanečky,přesně jako v amrických filmech :DD

    OdpovědětVymazat
  16. Tak už jsem mamku popohnala ať ho konečně koupí. :) Ještě jsme ho neměla ale zní to, že bude super. :)

    OdpovědětVymazat
  17. úžasná věc :-) já ho kupuji v Dmku :-))

    OdpovědětVymazat
  18. Děkuji :) Budu ráda, když se k nim alespoň přiblížím :)
    Máš moc zajímavý bog, hned, jak budu mít čas, ho přečtu celý :)

    OdpovědětVymazat
  19. Já jsem dřív ani nevěděla, kde se dá javorový sirup koupit. Ale teď bereme normálně v obchodě, třeba tady, takže jsem taky docela ráda za tenhle článek, kde se člověk dozví spoustu informací.

    OdpovědětVymazat

Moc děkuji za všechny komentáře :) Odpovídám na ně tady na blogu ;)